
Historia marki Oakley
07-01-2025
Oakley to marka, którą od zawsze uznaje się za lidera w dziedzinie technologii soczewek sportowych. Obecnie przedstawiając technologię soczewek PRIZM - która w magiczny sposób dopasowuje wzrok do określonych warunków środowiska sportowego, przeniosła okulary przeciwsłoneczne i gogle narciarskie na zupełnie nowy poziom. Ale właściwie od czego to się zaczęło?

Hisoria marki Oakley
Firma Oakley powstała w garażu Jima Jannarda w 1975 roku. Myśl przewodnia marki to: "Wszystko na świecie może być i będzie lepsze" - pytanie tylko kiedy i kto tego dokona.
Wyposażony w pragmatyczną wizję, miłość do designu i dogłębne zrozumienie technologii James "Jim" Jannard porzucił studia i ruszył w nieznane. Podróż zaczął od obwoźnej sprzedaży części do motocykli, a firmę nazwał imieniem swojego psa - setera angielskiego - "Oakley". Jego firma szybko stała się pionierem w dziedzinie okularów sportowych, otwierając nowe możliwości milionom ludzi na całym świecie.

Od uchwytów na kierownicę...
Jim opatentował unikalny rodzaj gumy i nazwał ją Unobtainium. Potem nadał jej ergonomiczny kształt i dodał strukturę przyssawek ośmiornicy, poprawiającą przyczepność - tak powstał uchwyt Oakley. Ten produkt odmienił sport i stworzył dla Jima platformę biznesową, która wykraczała poza dwa kółka i to dosłownie - zostawiając konkurencję daleko w tyle!

po rewolucję w optyce!
W 1980 roku powstały pierwsze MX Goggle - produkt, który przygotował pole do przełomowego wejścia Oakley do branży artykułów optycznych. Jim opracował gogle jako reklamę dla swojej marki. Dzięki nim umieścił nazwę firmy w pierwszorzędnej lokalizacji: na twarzy motocyklisty.
Cztery lata później, podczas gdy Jim jechał autostradą wzdłuż wybrzeża Pacyfiku, zauważył, że okulary przeciwsłoneczne mają o wiele mniejszy zakres ochrony, niż jego MX Goggle. To było olśnienie!

Pierwsze okulary sportowe
Kierując się kreatywnością i swoją wizją storzył prototyp pierwszych okularów sportowych, używając: wieszaka na ubrania, soczewki gogli Lexan i taśmy izolacyjnej. W ten sposób narodziły się okulary Eyeshade, które stały się rewolucją w branży optycznej i sporcie. Rok później Oakley przedstawił Blade i Razor Blade. To się nazywa mocne przyspieszenie!

Factory Pilot Team
Genialne produkty Jima i jego sprytna taktyka marketingowa wywołały tsunami w sporcie, wywracając sposób w jaki sportowcy współpracowali z markami. Sportowcy tworzyli jego dział R&D. W tygodniu pracowali nad produktami, które testowali w weekendy. Ten zespół znany jest jako Factory Pilot Team, który w pełni przejął mantrę Oakley: PASJA. ZAANGAŻOWANIE. ZAPAŁ. Ich oddanie biło rekordy!

Jeden z najlepszych kolarzy szosowych i początki Eyeshade
Jim osobiście zwrócił się do legendarnego kolarza, Grega Lemonda, kiedy marka wypuszczała Eyeshade. W ten własnie sposób jeden z najlepszych kolarzy szosowych miał na nosie Eyeshade i pokazywał je całemu światu. Na asfalcie, na plaży, w telewizji - najbardziej znane postacie promowały Oakley na różne sposoby. Oakley szybko stał się marką tworzoną przez sportowców - dla sportowców.

Nowa baza Oakley - architektoniczne cudo
Dynamika lat 90. sprawiła, że Oakley musiał rozwinąć swoją działalność. Popyt szybował, więc potrzebowaliśmy czegoś większego, o wiele większego! W 1992 roku Eye Jacket zapłacił za dużą część nowej bazy Oakley w postapokaliptycznym stylu. Zwykle nazywana FHR lub 1 Icon, od adresu pocztowego w Foothill Ranch. Ta kultowa siedziba to architektoniczne cudo! Wymyślone przez byłego prezesa firmy Colina Badena.
Celowo wywrotowe, pomyślane jak coś więcej niż sale konferencyjne i produkcyjne. W 1 Icon zobaczycie lobby będące schronem przeciwatomowym, pełnowymiarowe kino i tor rowerowy do testowania produktów. Jest tu również muzeum marki czy baza zespołu projektowego. Pierwotnie zawierała ona boisko do kosza stworzone dla gościa znanego jako MJ.

Michael Jordan w zarządzie Oakley
Ciekawostka: Wiecie, że Michael Jordan, przez wszystkich, którzy cokolwiek wiedzą o sporcie, zwany G.O.A.T., w 1995 roku dołączył do zarządu Oakley? Tak było. Wielki Mike we własnej osobie. Był twarzą kolekcji Xmetal w 1997 roku i programu Oakley Watch w 1998 roku. Jordan był wtedy u szczytu, a wszystko czego dotknął – zamieniało się w złoto.
Jest tu czołg, torpeda, kolce, piracka flaga, tajne pomieszczenia – ten obiekt nie ma sobie równych!
Sportowcy, pracownicy, miłośnicy marki z całego świata przybywali, by zobaczyć bunkierystyczną architekturę i odetchnąć innowacyjną energią – jaka stąd promieniuje.

Czas zrewolucjonizować cały świat
Następnie nadszedł czas, by zdobyć rynki poza Kaliforią i obiema Amerykami. Na początku XXI wieku wypuszczone zostały w świat Rolling O-Lab – flotę markowych ciężarówek, których załogę stanowili marketingowcy Oakley przygotowani by sprzedawać, edukować i wspierać aktywację marki na całym świecie. Rolling O-Lab docierał do kolejnych krajów, a Jim snuł coraz szersze plany. Wymagały one zwiększenia produkcji i globalnego wsparcia dystrybucji.
W 2007 roku podpisano umowę: Oakley został zakupiony przez Luxottica, okularową potęgę, która miała moc, by zrealizować jego wielkie ambicje. Od Andre Agassiego w bujnej fryzurze i okularach Mambo, Rickey Hendersona – jednego z najlepszych graczy w historii bejsbolowej Major League – w genialnych Mframe, po Toma Cruise’a robiącego z Romeo nieodzowny gadżet nowoczesnego herosa: Oakley stał się ucieleśnieniem pewności siebie, zuchwałości i sukcesu.

A jeśli mówimy o ikonach, co znaczy „kultowe” dla Oakley?
To, co kultowe, zmienia nasz sposób myślenia, doświadczania, działania. Cieszy oczy umysł i serce. Kultowe są nasze metody.
Absolwenci szkół plastycznych zatrudniani jako główni projektanci. Wykorzystywanie drukarek 3D nim inni dostrzegli, że one istnieją. To zmienianie paradygmatów branży. Kultowe jest oferowanie 22 394 880 kombinacji spersonalizowanych okularów. Wspieranie autoekspresji i indywidualizmu. Kultowe jest tworzenie barwników do soczewek Prizm, aby wzmocnić kolory i kontrast i pokazać ludziom świat pełen detali. Kultowe jest testowanie i niszczenie, popełnianie błędów i wyciąganie wniosków. Kultowe jest śmiałe rozszerzanie działalności.
Kultowe jest stworzenie najlżejszych okularów na świecie. SubZero. To oferowanie zintegrowanego systemu ochrony głowy obejmującego gogle i kaski. To stworzenie Oakley Kato – które po raz czwarty redefiniują krzywiznę soczewki i kolejne przesunięcie granic konwencji. Kultowe jest stworzenie estetyki uwielbianej na całym świecie.

Co Oakley robi inaczej niż wszyscy?
Robimy to czego inni się boją. Robimy to czego inni nie potrafią. DNA Oakley jest wyjątkowe. To niekończąca się ewolucja i unowocześnianie najbardziej kultowych produktów, które są testowane przez największych z wielkich.
Filozofia Factory Pilot ma się doskonale! Przechodzimy samych siebie by wszystko ulepszać, pozostając wiernym naszej oryginalnej wywrotowości, by odpowiadać na potrzeby przyszłości przesuwamy granice technologii.
Wizją marki Oakley jest rozpalanie potencjału człowieka i jego możliwości. Oakley podkreśla, że miarą sukcesu jest pomoc innym ludziom osiągnąć ich wielkość, życie i oddychanie miłością do sportu oraz inspirowanie ludzi do odkrycia ich potencjału i stawania się najlepszą wersją samych siebie.